متاورس و معماری
Metaverse نامی است که برای نامگذاری محیط مجازی، جمعی و بیش از حد واقعبینانه مورد استفاده قرار میگیرد، که در آن مردم میتوانند با استفاده از شکل های ۳ بعدی، با یکدیگر زندگی کنند .
این اثر توسط نویسنده نیل استفنسن در کتاب تخیلی اش به نام ” تصادف برفی ” نوشته شد که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد. این اثر داستان ” Hiro Protagonist ” را بیان میکند، شخصیتی که در زندگی واقعی، پسری است که پیک پیتزاست، اما در دنیای مجازی metaverse یک سامورایی است .
برخی پروژهها سعی کردهاند چیزی شبیه به یک metaverse ایجاد کنند . یکی از مثالهای اصلی، بازی دوم زندگی است که در سال ۲۰۰۳ توسط آزمایشگاه لیدن منتشر شد. بازی یک محیط مجازی سهبعدی است که زندگی واقعی را شبیهسازی میکند و در آن کاربران میتوانند با یکدیگر معاشرت کنند. این بازی هزاران گیمر را جذب کردهاست، اما موفق به متحد کردن کامل دنیای واقعی و مجازی نشده است.
بازیهایی مانند Roblox ، Fortnite و Minecraft نیز از مفهوم metaverse بهره میبرند و برخی از عناصر این جهان جدید را معرفی میکنند. در این بازیها، مردم شخصیت خود را دارند، در جستجو شرکت میکنند، با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند، و به رویدادها میروند. به عنوان مثال تراویس اسکات یک کنسرت در Fortnite اجرا کرد که 12.3 میلیون نفر آن را مشاهده کردند.
مترجم روژین بهرمان